Rodzaje bieżników w oponach

Rodzaje bieżników w oponach

Jeżeli następuje polepszenie warunków pogodowych pod kątem wzrostu temperatury do około 6-7 stopni Celsjusza powinno się dokonać wymiany opon z zimowych na letnie. Do pojazdów osobowych istnieją trzy rodzaje bieżników: opony z bieżnikiem kierunkowym można je rozpoznać po śladzie jaki zostawiają na podłożu jest on w kształcie litery V. Warunkiem do prawidłowej eksploatacji tych opon jest ich odpowiednie umocowanie na feldze. W przypadku ogumienia z bieżnikiem kierunkowym musi być ono nałożone na felgę zgodnie ze strzałką, która znajduje się na boku opony i wskazuje kierunek toczenia. Takie opony są zalecane dla tych użytkowników, którzy mają auta o większej mocy i lubią szybszą jazdę. Opony kierunkowe produkowane są przez firmę Pirelli i Dębica mają one większą zdolność odprowadzania wody.

Kolejny to bieżnik symetryczny, który jest najtańszy ale i mało wydajnym rodzajem ogumienia. Tego rodzaju opony można montować na felgę w dowolną stronę. Produkowane są przez tańszych producentów i najlepiej służą właścicielom mniejszych samochodów i jeżdżących wolniej.

Bieżniki asymetryczne mają charakterystyczną cechę rzeźba bieżnika po zewnętrznej stronie jest inna od tej po wewnętrznej stronie. Przy montowaniu tych opon trzeba zwrócić uwagę na oznakowania to konieczne do prawidłowego ich zamontowania. Taki rodzaj ogumienia doskonale się sprawdza w trakcie zakrętów na mokrej nawierzchni. Strona wewnętrzna bieżnika posiada głębsze rowki i ma za zadanie odprowadzanie wody strona zewnętrzna utrzymuje przyczepność pojazdu. Ogumienia z bieżnikiem asymetrycznym są uznawane za trwalsze niż opony z bieżnikiem kierunkowym.